Geometria 3D


Szybki, precyzyjny pomiar podwozia w wersji 3D (trójwymiarowy pomiar osi pojazdu) gwarantuje niezawodność i wysoką jakość. System 3D przekazuje dokładne wartości mierzone, zapobiega możliwym źródłom błędów i gwarantuje zadowolenie klientów.
W urządzeniach do pomiaru geometrii 3D firmy John Bean to nie pozioma jest płaszczyzną odniesienia, lecz pomiar wykonywany jest we wszystkich trzech płaszczyznach (trójwymiarowo ). Urządzenia są kompatybilne ze stabilnym lub ruchomym wspornikiem kamery. Kompensacja bicia obręczy nie jest konieczna. Zamiast tego pojazd jest umiejscawiany (przesuwany w przód i w tył). Powoduje to skrócenie czasu obsługi. Urządzenia pomiarowe firmy John Bean wyróżniają się najkrótszą drogą pozycjonowania.
Urządzenie przeznaczone jest również dla pojazdów, których nie można podnosić podczas wykonywania pomiarów.

Urządzenie John Bean 3D wyróżnia:

  • dane pojazdów pochodzą bezpośrednio od producentów i dlatego są kompletne, aktualne i prawidłowe
  • indywidualne przebiegi pomiarowe można zdefiniować w prosty sposób i dostosować do zalecanych przebiegów pracy
  • stały pomiar pochylenia koła, wyprzedzenia i zbieżności oraz wskazania wartości mierzonych na wyświetlaczu niwelują konieczność ciągłego powtarzania pomiarów
  • EZ TOEŸ - system wspomagający ustawienie zbieżności przy skręconych kołach
  • wartości Live wymiarów pojazdu umożliwiają lepszą diagnozę pojazdów powypadkowych
  • wykonywanie pomiarów koniecznych przy diagnozie pojazdów powypadkowych lub przy tuningu

Dlaczego należy sprawdzać geometrię kół?

Geometria kół może wpływać na zużycie i uszkodzenia opon. Właściwa geometria pojazdu ma na celu zminimalizowanie zużycia i liczby uszkodzeń opon oraz podniesienie komfortu jazdy kierowcy i pasażerów. Właściwa geometria 4 kół pojazdu obniża zużycie ogumienia, pomaga zwiększyć trwałość i osiągi opon oraz zwiększa oszczędności paliwa. Poprzez ograniczenie problemów z kierowaniem i zachowaniem właściwego toru jazdy, geometria pojazdu poprawia także precyzję kierowania pojazdem i bezpieczeństwo jazdy.



Główne powody, dla których powinieneś zadbać o geometrię pojazdu:

  • Dzięki niej oszczędzisz pieniądze
  • Przedłużysz trwałość opon
  • Obniżysz opór toczenia opon, a Twój pojazd będzie jechał płynniej


Jak przeprowadza się regulację geometrii?

Regulacja geometrii polega na ustawianiu właściwego kąta pochylenia i równoległości kół. Przeprowadza się regulację trzech zasadniczych kątów: kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół i kąta pochylenia sworznia zwrotnicy.

Kąt pochylenia kół


Kąt pochylenia jest kątem odchylenia od pionu koła widzianego od przodu pojazdu. Nadmierne pochylenie powoduje nierównomierne zużycie opon.

Dodatni kąt pochylenia jest wtedy, gdy góra koła odchyla się od pojazdu. Zbyt duży kąt dodatni spowoduje zużycie zewnętrznej strony czoła opony.

Ujemny kąt pochylenia jest wtedy, gdy góra koła pochyla w kierunku pojazdu. Zbyt duży kąt ujemny spowoduje zużycie wewnętrznej strony czoła opony.

Kąt pochylenia jest ustalany tak, aby koła pojazdu podczas skrętu przylegały płasko do podłoża. Jeżeli różnica między kątami pochylenia kół na przedniej osi jest duża, pojazd będzie miał tendencję do ostrego ściągania w jedną stronę.






Zbieżność kół

Zbieżność kół jest różnicą odległości między przodem, a tyłem kół na osi. Kąt zbieżności wpływa na zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów.

Zbieżność występuje wtedy, gdy odległość między kołami na osi z przodu jest mniejsza niż z tyłu. Zbieżność powoduje podsterowność podczas wchodzenia w zakręt. Zbyt duża zbieżność będzie się objawiać zużyciem bieżnika rozpoczynającym się od zewnętrznych krawędzi.

Z rozbieżnością mamy do czynienia wtedy, gdy odległość między kołami na osi z tyłu jest mniejsza niż z przodu. Rozbieżność powoduje nadsterowność w zakrętach i uczucie jakby samochód gwałtownie „nurkował” w zakręt. Przy rozbieżności kół zużycie bieżnika będzie rozpoczynać się od wewnątrz. Zużycie tego typu jest zwane „strzępieniem”, które można wyraźnie poczuć przesuwając dłonią w poprzek bieżnika.